De impact van blikseminslag op elektrische laadapparatuur

Bliksem is een natuurfenomeen waarbij heftige krachten een rol spelen. Vanwege deze heftige krachten heeft bliksem vaak grote gevolgen voor de omgeving. De schade die bliksem kan veroorzaken kan best groot zijn. In Nederland slaat de bliksem ongeveer 300.000 keer per jaar in. Met het opwarmen van de aarde zien we ook dat het klimaat en de atmosfeer steeds actiever wordt. Iedere graad dat de aarde warmer wordt, levert een 10 - 15% actievere atmosfeer. Dit betekent dus ook dat de kans op blikseminslagen evenredig toeneemt.

 

De gevolgen van een blikseminslag

De kans dat een woning getroffen wordt door bliksem is afhankelijk van de plaats waar deze woning gelegen is. Door de vele hoge gebouwen in de stad, is het risico op schade of brand door bliksem veel kleiner dan op het platteland. Wanneer bliksem inslaat op je woning of op de grond naast je huis kunnen je apparaten kortsluiting krijgen. De grote hoeveelheid energie die vrijkomt bij bliksem, komt via de binnenkomende netvoeding kabels bij de apparaten terecht. Door de grote hoeveelheid overspanning raakt de meterkast overbelast en zo ontstaat kortsluiting.

 

Elke blikseminslag zorgt voor twee mogelijke risico’s:

  1. Directe inslag zorgt voor de meeste schade, als brand en letsel aan personen, woning en apparatuur
  2. Een indirecte inslag kan voornamelijk schade veroorzaken aan alle randapparatuur die gevoed worden door de koperen leidingen in de grond.

 

De afbeelding hiernaast toont aan wat de gevolgen van indirecte blikseminslag zijn, bij verschillende afstanden. Wanneer de bliksem inslaat op de boom, ontstaan er hoge bliksemstromen, die vervolgens hoge spanningen veroorzaken. Hier hebben laadapparaten – ook op grotere afstand - last van. De laadinfrastructuur kan de piek in de spanning niet aan, waardoor isolatieschade in de elektronica ontstaat, mogelijk met brand tot gevolg. De laadpalen zijn verbonden met een besturingskast of verdeelkast, en ook hier komt die overspanningspuls binnen, met alle gevolgen van dien.

Maar de laadpalen kunnen ook verbonden zijn met de auto die aan het laden is. Wat levert die overspanning nou aan schade op aan die elektrische auto?

 

Op alle plekken waar elektrische voertuigen voor langere tijd geparkeerd staan, zijn laadpalen nodig: thuis, op kantoor, in (ondergrondse) parkeergarages, bij stations, etc. Dit is in het huidige Bouwbesluit zelfs vastgelegd, dat bij meer dan 10 parkeerplekken er tenminste een aantal laadvoorzieningen aanwezig zijn. Daarom worden er momenteel steeds meer laadstations geïnstalleerd in particuliere en openbare ruimtes.

 

Het is noodzakelijk apparatuur te beschermen tegen de effecten van blikseminslag en tegen stroomschommelingen aan de netwerkzijde. Een directe inslag door een blikseminslag is verwoestend en moeilijk te beschermen, maar veel vaker voorkomend gevaar voor allerlei soorten elektronische apparaten is de resulterende elektrische overspanning. Bovendien zijn alle elektrische schakelingen die op het net zijn aangesloten, potentiële bronnen van gevaar voor de elektronica in elektrische auto's en laadstations. Ook kortsluitingen en aardfouten kunnen tot de mogelijke bronnen van schade aan deze apparatuur worden gerekend.

 

Oplossing voor zowel het probleem bij de verdeelkast als de auto, is het plaatsen van een overspanningsbeveiliging. Plaats je een overspanningsbeveiliging, dan zal er bij inslag direct een overspanningsafleiding plaatsvinden naar de aarde, waarbij zowel de paal als het voertuig zijn beschermd.

 

back to top